Wednesday, January 26, 2011

PeNGaLaMaN Yg TaK TeRniLAi

Sambungan previous entry..........................

Selepas melahirkan Hannan...... badan aku terasa sakit2 satu mcm... apesal nk angkat lengan pun tak boleh..... jgn kata duduk la..... memang menyenget.... masa taip entry ni pun.. masih duduk senget lg ni... dah 13 hari Hannan dilahirkan..... tapi hari ni better than the 1st day after giving birth la kan...

dah makan garlic bread dgn sup ayam lg..... tawakkal.... sambil makan... dalam hati cakap.. ubat... tawakkal je.... ahhahhahhahha....

Pagi2 lepas lahirkan Hannan.... totally tak boleh nk bgn... memang melayang... nurse pimpin... bawak pegi toilet... ambikkan kerusi so aku dapat duduk kat kerusi.... untuk tukar dan bersihkan apa2 la yg patut... layanan diorang ni memang bagus.... tak payah bayar mahal2 pegi private... service hospital kerajaan pun dah tip top mcm ni..... dah lepas tu... nk keluar toilet ni.... baru je bgn dari kerusi..... dah nk pitam ni... mcm mana nk keluar ni... alamak... takkan nk jerit2 panggil org.... aku duduk sekejap.... nasib baik aku terpandangkan button mintak tolong ... lepas je tarik button tu... ada nurse dtg.... tolong pimpin aku keluar ke katil.... sambil aku kat dalam toilet.... rupanyer... nurse2 tu tolong tukarkan bedsheet aku yg dah kotor dgn darah..... tak tahu kenapa bersalin kali ni.. byk sgt darah aku yg keluar... siap menitik2 kat lantai tepi katil.... cepat2 diorang request makcik cleaner tu lap lantai tempat aku.....

Total charge : Bersalin normal = RM300
Kalau operation = RM 800
Bilik = 1 hari , RM 40... So aku duduk wad 2 hari = RM 80
Bilik aku untuk 4 org... kalau duduk bilik 2 org... sehari charge RM 60..dan ada TV.....
Bilik seorang I'm not so sure la.... mcm RM 80 sehari...
Lain2 = RM 110 ( termasuk scan, lab test, dan lain2 )
TOTAL : RM 490

Sangat berpatutan....

My hubby sampai kol 8.30 pg..... mintak tolong dia tukarkan bj..... mana tak... nk angkat lengan bukak baju pun sakit..... and i was wondering that time... kenapa ni.... ?
Bila fikir2 balik..... ye la... aku berpaut pada besi katil tu sambil push.... tu yg tegang semua urat2.... dan... aku tak bgn2.... sampai pukul 1.... bukan tido... tapi tak bgn2 dari katil.... takut pengsan tiba2......
Fikir2 lg... memang patut pun.... aku baru je 5 jam melahirkan..... padanla lemah.....

My mom sampi kol 1.. waktu melawat... bawakkan lauk.. aku nk pegi toilet ni.... mk tolong pimpin... tggu luar pintu..... then bawak aku balik ke katil.... pampers Hannan pun mk aku yg tolong tukarkan... aku betul2 lemah... baring je....

Around 3.00 ptg.... doktor round.... tanyer baby punyer progress.... my progress... check sikit perut.... then she say.... i can go home.... Alhamdulillah..... kalau kat sini.... aku kena handle sengsorang saat2 lemah tak bermaya ni..... nasib baik dah boleh balik hari ni jugak...
And my hubby ambik balik rumah pukul 6.00 ptg......

Sememangnyer pengorbanan seorang ibu tu bukan la benda yg boleh diperkecilkan..... Lepas bertarung nyawa..... nk kena jaga badan.... kesihatan luaran dan dalaman.... kena jaga baby.... kalau buatnyer dia jenis yg suka bgn malam..... jaga baby kalau sakit......

Serius ku katakan..... bersalin operation... tak sakit pun... dan tak sepayah... tak sesakit ini.... aku bersyukur... Allah memberikan aku nikmat untuk merasai kedua-duanya......

dalam sakit2 melahirkan... ada juga ibu2 yg sanggup membuang dan membunuh bayi mereka lepas mereka bertarung nyawa untuk melahirkan bayi mereka....  apakah mereka ini manusia atau binatang.... atau sebenarnya syaitan yg bertopengkan manusia... sedangkan binatang pun tahu sayangkan anak.....

Renung2kan...... Dunia sudah menghampiri akhir zaman....

2 comments:

  1. Congrats Dillot! aku baru tau, ain email. ko n bb sihat? Take care..

    ReplyDelete
  2. thank you...

    aku sihat... dah boleh la jalan2...
    baby dh sememangnyer sihat... cuma kuning sikit.. tapi tak teruk la...

    ReplyDelete