Wednesday, February 2, 2011

Dari Mata ke Hati

Dalam mengisi masa pantang ni... aku ikuti rancangan DARI MATA KE HATI oleh Prof. Dr Muhaya Muhammad....  Motivasi yg sgt meninggalkan kesan yg mendalam dalam jiwa aku... Program Astro Oasis.... Setiap Ahad... 7.30 mlm....

Dah 2 episod dah aku follow..... kesimpulannya.... apa yg kita dah set dalam mindset kita.... automatik... pancaindera dan otak akan memproses apa yg sudah disetkan... Apa yg kita pegang dan amalkan.. akan mempengaruhi kehidupan seharian...

sebagai contoh...

Seorang penonton diminta untuk ke pentas....  disuruh menahan tolakkan tangan prof. tadi.. sambil tgn yg lg satu.. diminta untuk memegang paper bag.... Apa yg diisi di dlm paper bag .... Prof tak kasik tgk lg...
Ada 2 paper bag yg berisi bahan bacaan di dalamnya....

ternyata.....

Even kita tak tahu apa yg ada dalam paper bag tersebut... ia akan mempengaruhi fizikal dan pancaindera kita untuk bertindakbalas.... penonton td... tak dapat nk tahan tgn prof. tu bila dia hold paper bag yg berisi catalog... tapi dia dapat tahan tgn prof tu lebih baik bila dia hold paper bag yg berisi Al-Quran... walaupun dia tak tahu apa yg dia pegang.....

Kesimpulannya... kehidupan kita juga dipengaruhi oleh persekitaran dan apa yg kita amalkan dan pegang....
Semoga aku akan menjadi orang yg lebih baik dari hari2 semalam... dan akan datang...

Aminn....

2 comments:

  1. aku pon suka doc Muhaya kat oasis. Plan next year aku nk buat lasik kat dia.

    ReplyDelete
  2. kan...
    memberikan motivasi... aku rasa mcm ada semangat baru plak tau....

    ReplyDelete