Monday, April 4, 2011

Conflict..!!

Konflik....

Masa 1st time ia berlaku dalam hidup aku... aku tak tau pun ia dipanggil konflik.... cuma yg aku tau masa tu... kepala aku penuh dgn keserabutan permasalahan yg dialami.... keserabutan yg sangat.... tak tau how to explain....

Ia berlaku masa aku Form 5 .... Dalam persatuan ko-kurikulum yg aku join... ni kira internal problem dalam persatuan tu...

SIGS MILITARY BAND

Inilah nama persatuan yg aku maksudkan.... banyak sgt konflik yg terjadi antara kami... dan yg paling worst.. terjadi semasa kami nk perform di Pesta Flora... konflik yg terjadi diatas sikap rakan sebaya... sampai melibatkan cikgu... Puan Arfa, Cikgu Zul... Puan Ng.... aku pun tak tahu menahu pasal tu... dan ini adalah performance last kami sebelum kami concentrate to SPM...

Aku selaku Senior Drum Majorette, bukan fav choice kawan2 pada masa tu...
tiba2 kena panggil pegi satu bilik... dan semua orang dah ada kat sana kecuali aku... apa ni... semua dah nangis2... actually things that happened during that time disebabkan oleh masalah2 lama, drag..... terbawa2 sampai masa tu... aku rasa I've failed to be a good leader... aku cuma mampu bersabar... aku tak tahu masa tu apa yg aku buat selama tu betul ke salah....

Yang aku tahu.... among the group... my results was the best... ia dah cukup bermakna dari aku fikirkan tentang apa yg berlaku antara kami waktu tu...

Cukuplah..... kesannya.... sampai sekarang.. i will never ever forget it....


Konflik ke-2....

Terjadi masa aku dah kerja... kali ni terbesar dalam sejarah hidup aku... it happened between me and my family... dan dgn bekas tunang aku...

aku putus tunang... sebab aku ada affair dgn mamat cina sekor ni... dan aku juga putus dgn mamat cina tu masa ni jugak.. aku rasa.. semua orang bencikan aku masa ni... sebab semua punca datang daripada aku.... ya... aku....

Aku pun tak tau mcm mana boleh tangkap cintan dgn mamat yg tak sunat ni... muka tak la handsome pun.. And it takes a very long time to pulihkan balik perhubungan antara kami sekeluarga... adik2 aku mcm tgk aku ni musuh diorang... dalam rumah tu... rasa2 mcm semua org pulaukan aku... badan aku susut mendadak... turun about 6-7kg... slim.... very slim.... kalau sekarang ni nk dapat balik figure tu... mimpi la...

My dad... my mom... sedih sgt2.... aku rasa aku dah berdosa sebab buat diorang menangis.... tapi aku tinggalkan jugak mamat cina ni.. sebab aku tak nk jadi anak derhaka... tapi aku tak nk jugak kawin dgn bekas tunang aku masa tu... tak tahu kenapa...

Konflik ke-3..

Berlaku di tempat kerja... Recently happened... before aku give birth to my second baby...

My position ditukar ke orang lain... so sudden..!!... shock tak..?
Kenapa... the reason yg diorang bg.. sebab aku akan cuti bersalin 2 bulan... But the actual reason is..... customer complaint report sampai ke GM.....

the main problem is not coming from us... NO..!! ..ini bukan salah aku... BUKAN..!!

aku yg betulkan semua CPK formula between MU dgn Univac... Team aku jugak yg deal dgn BD (customer medical) masa IQ stage... punyer la banyak songeh dan banyak requirement.... Bila sekarang director sendiri handle.... diorang baru rasa mcm mana BD... pada aku... BD adalah customer yg low standard.. tapi when it comes to supplier side... dia suruh kita follow betul2 standard dia....

IQ Stage - MSA + Baseline Study
PD Stage - DOE Screening, DOE Verification, DOE Optimization..dan mcm2 DOE lg la...
OQ Stage - tak ingat....
PQ Stage - ni dah finalise nk jalan parameter apa... tinggal final measurements je..


And at the same time MEDTRONICS (customer medical) pun banyak requirement pulak... And at the same time... Director aku suruh aku buat mcm2 validation pulak.... Sharing session lah....

COME ON... tangan aku cuma 2... manpower aku cuma 10 jek masa tu....
Tgn aku campur tgn my manpower... 22 tgn je... ada 11 jam waktu bekerja... 1 jam rehat.....

Belum lg problems Inter-Department... Calibration Equipment tak send on time la... Equipment rosak la.. tak jumpa la... Nk beli baru la....

Aku betul2 stress..... tapi aku handle jugak department tu... no turnover... kami jadi satu team yg sgt cooperate....

Tiba2 dia jadikan orang lain ganti tempat aku... I'm so disppointed.... Moral down... Tak ada semangat.... kenapa usaha dan penat lelah aku dibayar dgn harga ini.... sekarang aku bukan lg HOD to my department... but someone else takes the place... nasib baik gaji aku remain.. kalau tak... dah lama dah cabut...

Konflik menjadikan aku kuat, tabah... membantu aku untuk membuat keputusan dgn lebih matang.... aku jadi lebih "cool" kalau anything happened....
Ia juga merupakan ujian Allah untuk melatih aku menangani stress, menjadikan aku lebih matang 'internally'... sebab.. ramai yg ckp rupa aku tak mcm umur..

CHeeeeWaaaHHH....

Mungkin konflik yang berlaku boleh aku anggap musibah yang Allah bg supaya aku menjadi hambanya yg bertawakkal dan sentiasa ingat padaNYA...

Aminn..

Dill...

6 comments:

  1. 1.Let bygones be bygones
    2.Everybody have conflicts- everyday, every time, everywhere. Orang yang berjaya adalah orang dapat menukar konflik kepada sesuatu yang lebih memberi makna kepada kehidupan. Insya Allah

    ReplyDelete
  2. tak pe edd....

    kita kena belajar dari kesilapan...
    dari takut membuat kesilapan.. kan..

    ReplyDelete
  3. weh... korg semua dh pangkat besor rupanya

    ReplyDelete
  4. k...

    biar tak ada pangkat.. tapi gaji massyuukkk.... :)...

    ReplyDelete