Friday, February 4, 2011

AMaLaN-AmaLaN SeMaSa BeRPaNTaNG

Antara amalan2 yg aku amalkan semasa berpantang...

  1. BERURUT - hari ke-2 lepas melahirkan Hannan... terus aku berurut.. selama 3 hari berturut-turut... Mk bidan ni package..... urut aku dgn param.... so.. aku terasa mcm pegi spa... satu badan dia scrub dgn param tu... rasa kulit bersih... rasa panas..... baby pun mak bidan tu yg mandikan.. and dia urut baby sekali...... rasa sgt2 puas hati dgn service dia....
  2. MANDI AIR DAUN - mandi air rebusan daun-daun... antara daun-daun yg direbus untuk mandian ialah.. daun serai wangi, daun jambu batu, daun sireh, daun kunyit, daun lengkuas, daun pandan & daun mengkudu.... sebelum mandi... daun yg panas2 tu... letakkan atas kerusi.. then duduk atas daun panas tadi.... biarkan wap2 panas tu.... kena pada luka kita.... aku amalkan mandi daun ni tak la sampai 44 hari... sampai 15 hari je... sian kat mk aku kena rebus air pepagi... then angkut air tu berat2 bawak pegi toilet...
  3. MAKAN JAMU - bukan buat sendiri.. beli je kat pasaran.. byk.... beli sekali package dia... kali ni aku beli set MUSTIKA RATU.... Pakaila semua2 tu... Param - pakai seluruh badan... Pilis - pakai kat dahi.... Tapel - pakai kat perut.... Dalam set tu.. ada 2 jenis jamu kena makan... 1 makan pagi.. 1 makan petang...  Jamu jgn makan terus.... nurse dgn doktor tak galakkan.... akan effect baby mudah kena jaundis.... makan jamu lepas 10 ke 15 hari...
  4. MAKAN BUAH MANJAKANI - nk kecutkan rahim.. caranya... masukkan buah manjakani tu dalam periuk nasi yg dah masak.... kita tanam buah tu dalam nasi panas2 tu.... dalam 10-15 minit... keluarkan buah tu.... terus potong2 kecil2.... kepal2 sikit... bg bentuk bulat2... then telan mcm telan pil.....
  5. SAPU SERBUK MANJAKANI PADA LUKA - masa nk gosok buah manjakani tu ... ensure yg tempat kita nk gosok tu bersih... kalau boleh... siram dgn air panas dulu tempat gosok... dah dapat serbuk dia.... campur sikit dgn minyak.... sapu pada luka...
  6. PAKAI BENGKUNG - jgn culas pakai bengkung... nanti body lari ukuran.... tak kesah la bengkung moden ke... bengkung yg 5 meter tu ke.... bengkung cap Avon ke...
  7. MINUM AIR IBU KUNYIT - selalu minum 3 kali jek... sebab payau.... kebaikannya, untuk merawat luka2 dalaman..
  8. BERTUNGKU - sebaik-baiknya gunala tungku batu sungai... kalau dah tak ada.. guna tungku moden pun boleh.. macam tungku herba Leesa Formula.... bau dia sedap jugak.. tapi cepat berkulat... tak tau la kalau aku yg tak reti simpan.....
  9. JGN SEKALI2 AIR SEJUK YG DAH BEREMBUN KENA KAKI - ni petua mk aku bg... air yg lama bertakung... jgn la gatal2 kaki nk buang air tu... then kena kaki kita....
  10. JAGA IBU JARI KAKI - ibu jari kaki jgn tersepak apa2 barang.. takut bentan....

Apa-apa pun.... segala penyakit dan ubatnya datang dari Allah....

No comments:

Post a Comment