Monday, February 14, 2011

Kerenah Sara Bersama Hannan....

Recently.... aku hangin je dgn Sara.. mungkin nk mintak perhatian mama... Sian anak mama ni.... Bukan tak sayang.... Sayang sgt2..... tapi tu la.... ada je benda yg dia nk explore and buat eksperimen ke atas Hannan....
Eksperimen pertama.... bg air masak... dalam cawan... pada adiknya... that time.. semua org kat dapur.. tgh lunch.... aku bg dia minum air lepas suap makan... suddenly... dia mintak air lg... aik.. cepatnyer habis.... tgk2.. tak ada tumpah pun atas carpet atau mana-mana tempat.... after lunch.. Hannan merengak mintak disusukan... bila nk angkat je.... baru perasan... bantal, tilam and separuh badan basah..... ya allah... nasib baik tak masuk hidung air masak tu..
Eksperimen kedua.... bg Hannan minum susu guna botol dia..... nasib baik masa tu.. aku ada sebelah Hannan... kalau tak.... mau habis susu tu Hannan minum.... Start dari sekarang... aku dah ajar Hannan minum susu guna botol.. senang nanti dah naik keje...
Eksperimen ketiga.. cubaan memujuk Hannan nangis.... ni part paling best.... tak kira la apa yg dia pegang.. teddy bear ke, pooh ke.... biskut ke....wedges ke.. pisang goreng ke.... dia akan bg pada Hannan...ada sekali.. nk share makan buah..... terharu aku tgk... pandai bawak diri.... semoga menjadi anak yg solehah ya Sara....








 tgk la tu... nk tido satu kelambu dgn Hannan.... kami sekeluarga telah dinasihatkan oleh pegawai kementerian kesihatan johor bahru supaya sentiasa dan selalu meletakkan bayi di dalam kelambu sebab area sini dah banyak kes demam denggi.....
latest case.. jiran belakang umah ni.. cucu dia.. umur 2 tahun lebih... dah 2 kali masuk wad... jauhkan la dari kena denggi... aku dah kena dah.. sengsara... tak ada ubat.. nurse dgn doktor advice minum air 100 plus, dgn makan anggur merah banyak2...



Sara beranagn dgn mama punyer spec ...

Control cun..

Kadang-kadang.. terpaksa bg benda yg terlarang dan berharga semata-mata nk pujuk dia atau nk bg dia tak banyak kerenah.. seperti.. cermin mata, handphone,camera... suruh posing la.... 




 Inilah antara aktiviti di waktu petang Sara.... kalau dah besar tak tolong mama... siap.. !!
Bukan setakat menyapu sampah.. semua yg kita buat.. dia akan tiru... termasukla cara nk on laptop... cucuk power supply kat mana... cucuk USB mouse pun dia tahu... inila... kanak-kanak zaman sekarang....

Cuma mak aku suruh amalkan.. baca surah Al-Fiil, 3 kul, Al-Fatihah dgn ayat kursi dan tiup kat ubun-ubun anak.... itu jugak yg mak aku buat masa kitorang sekolah-sekolah dulu....
Mak aku juga suruh amalkan baca surah Al-Waqiah... Al-Rahman.. dgn Surah Nuh... supaya anak-anak kita dimurahkan rezeki dan diberkati...

Aku cuba amalkan... dan Insyallah....

1 comment: