Saturday, October 15, 2011

EmoTiOnAL IntELLiGeNcE

when dealing with....  kind of people with low educational background....
memerlukan aku pandai mengawal emosi diri...

kena develope diri sendiri dgn membaca website pasal EQ ni..... 

bukan aku nk cakap diorang ni tak pandai... tak standard....

aku cakap.. aku kena belajar to adapt with the said environment la...

bukan senang.... hari2.. kalau nk tegur orang.. nk cakap....

hari2... aku rasa aku yang nk nangis.... huhuhu.....

Dill... this is only a small challenge for you... the big one sure will come....

EQ adalah sama dengan EI...

dimana org selalu cakap pasal IQ... tapi kurang cakap pasal EQ...

kedua-dua nya sama penting..

IQ.... "adalah satu kapasiti seseorang individu to act purposefully, to think rationally, and to deal effectively with his environment".


EQ... adalah... "a form of kebijaksanaan sosial, yang merangkumi kebolehan individu itu untuk mengawal perasaan dan emosi diri sendiri dan orang sekelilingnya.... melihat perbezaan sikap dan kelakuan... dan to use this information to guide one's thinking and action"

SO..!!..

I need to have the ability to manage feelings and handle stress.. and knowing  when and how to express emotion as it does to control it

Chayok.... Chayok....


Wassalam..

Dill...






2 comments:

  1. Same situtation ngan aku...kdg2 rasa kenapalah aku di takdirkan berada dlm environment mcm ni.Just think +ve, sbb Allah takkan menguji klu hamba-Nya x mampu. Means kita antara org yg kuat klu dpt face those situation.

    ReplyDelete
  2. Insyallah...

    Dan aku sgt berharap aku dapat bertahan....

    ReplyDelete